jarmuż właściwości zdrowotne

Jarmuż – niedoceniane warzywo

Mało popularne warzywo, jakim jest jarmuż, było znane już w starożytności, gdzie doceniano jego niezwykłe właściwości. W naszej kulturze kulinarnej, cały czas jest jeszcze panuje przeświadczenie, że jarmuż najlepiej sprawdza się jako ozdoba półmisków z potrawami. Jest to błędne myślenie, które na szczęście ewaluuje, gdyż warzywo to nie tylko jest pyszne, ale także zapobiega chorobom serca i nowotworom.

Co trzeba wiedzieć o jarmużu?

Warzywo to można uznać, za odmianę kapusty, która ma długie, pomarszczone liście, które mogą przybierać kolor fioletowozielony i fioletowobrązowy. Szczególnie doceniana jest w krajach Skandynawskich i w Irlandii, gdzie w pełni wykorzystuje się jej dobroczynny wpływ na organizm. Jarmuż jest bogaty w białko, błonnik, witaminy C i K, jak również w sole mineralne oraz przeciwutleniacze.

Warzywo to bogate w witaminy i pierwiastki takie jak potas, udrażnia naczynia krwionośne, co w konsekwencji powoduje spadek ciśnienia. Ważne jest również to, ze jest on naturalnym źródłem witaminy K, która zazwyczaj występuje w śladowych ilościach. Jej niedobór w organizmie może prowadzić do wielu problemów, takich jak długotrwałe gojenie się ran czy krwotoki, gdyż jest ona odpowiedzialna za prawidłową krzepliwość krwi. Witamina K blokuje również rozwój komórek nowotworowych. Jego zaletą jest również, to, że zawiera w sobie mnóstwo beta- karotenu, odpowiedzialnego za dobry wzrok.

W kuchni, jarmuż może być wykorzystywany na wiele sposobów. Można go zblanszować albo podsmażyć, polecany jest także jako dodatek do sałatek, a także do dań z makaronem, kaszą W Irlandii, o której wspomniano wcześniej spożywany jest jako danie o nazwie colcannom, które, jak każe tradycja podaje się w Halloween. Danie to, to ziemniaczane puree z dodatkiem poszatkowanego jarmużu. Jarmuż może być podawany także w postaci zup z dodatkiem np. zielonego groszku lub spożywany na surowo. Warto pamiętać, że zbyt długo gotowany jarmuż traci swoje właściwości odżywcze. Optymalnie gotuje się go na parze około 5 minut.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *